Gode råd om indretning af atelier

Mine tanker og ideer

BLOG

Gode råd

Det er altid sjovt at se, hvordan forskellige mennesker indretter deres arbejdsplads. Det er ikke altid, man selv er herre over de omgivelser, man arbejder i. Men det er jeg. Siden jeg rykkede ind i 2006 og tog hul på min nye tilværelse som kunstner full-time og startede min proces med indretning af atelier, har det faktisk udviklet sig en del.

Indretning af atelier er en evig proces. Jeg startede – ligesom alle andre tror jeg – med at have alt for meget. Jeg ville det hele og indrettede mig med en masse ting, der teoretisk set kunne være gode at have. Det skal man lade være med, fandt jeg ud af.

Det er irriterende, hvis man skal stå og bruge kræfter på at lede efter en bestemt farve. En eller anden form for system evt. som her kasser til at opbevare farverne i er et must.

Indretning af atelier, de vigtigste principper

Nedenfor finder du, hvad der efter min mening er vigtige ting at tænke over, når man planlægger sin indretning af atelier.

  • Støvreglen. Den første gode regel er, at når noget støver til, så er det med at få det ud af atelieret. Jeg har gennem årene skilt mig af med en masse, og selv om jeg bruger rummet til flere ting, er der faktisk god plads nu.
  • Der skal være god gulvplads. Man skal kunne træde et par skridt tilbage uden at støde ind i alt muligt.
  • Der skal være meget bordplads.
  • Der skal være et godt dagslys … det vil sige gerne store vinduer. Hvis de vender mod nord, er det godt, men hvis ikke, skal man indrette, så der ikke falder sollys direkte på lærredet, mens man maler.
  • Der skal være et godt kunstlys. Jeg startede med halogenlys, som var udmærket, men det var dyrt i drift og det varmede uacceptabelt meget. Når jeg malede om aftenerne i sommerperioden kampsvedte jeg … det duer ikke.  I dag har jeg investeret i en loftskinne med flere relativt kostbare spots og wall washers, der lyser med en såkaldt metaldamppærer  (klik her for link til disse pærer). Pæren giver et fuldstændig ensartet lys med et ensartet farvespekter, dvs. at alle farver er repræsenteret ligeligt. Det er en hel videnskab, så jeg henvendte mig til en fagmand – ER Electric … rigtig god ide. Her fik jeg lov at låne lamper til test og blev sat ind i begreberne. En vigtig ting er Color Rendering Index (eller RA-værdien), hvor 100 er det bedste. Værdier over 85 er OK for at få den nødvendige naturlige gengivelse af farverne. Man skal også vælge, om man vil have lys med en udendørs farvetemperatur 4000 Kelvin eller indendørs 3000 Kelvin. Jeg valgte indendørspærer. Metaldamppærer er gode, fordi der er  meget knald på i forhold til et meget lille forbrug, så derfor varmer de heller ikke ret meget. Det er vigtigt, for om vinteren er de næsten tændt hele tiden.
  • Man skal kunne lukke døren. Når jeg maler kan jeg godt larme med høj musik og lignende, og samtidigt er jeg ret følsom overfor andres larm. En dør, der kan lukkes, giver arbejdsro.
  • Et godt lydanlæg. Det er jo altid vigtigt, og det er jo kun pengepungen, der sætter begrænsningen … så stort er dejligt, men mindre kan også gøre det.
  • Det skal være nemt at rengøre. 
  • Udluftning er vigtigt. Afhængigt af om man maler med akryl eller med olie, vil det lugte meget forskelligt. Olien lugter meget og i hele huset, og det er ikke så godt at stå i en dunst hele dagen. Jeg maler ikke med olie, fordi jeg får ondt i hovedet af det. Men vil man male olie, er det ret vigtigt, at man kan lufte ud. Akrylmaling, som jeg maler med, lugter næsten ikke af noget, men den afgiver helt sikkert ting, der ikke er så gode at indånde. Derfor – uanset hvad man maler med – skal man let kunne lufte ud.

“Der skal være plads til et klaver.
Ja, det er nok ikke alle, der har det behov. Men jeg spiller, når jeg holder en pause fra maleriet. Det er blevet en del af min arbejdsproces, og har man ting, der er integreret i ens arbejdsproces, så skal man gøre plads til det i atelieret, så man ikke skal forlade rummet for at bruge det”.

Et bord på hjul er godt. Så kan man flytte lidt rundt mellem flere malerier, man har igang. Dette er fra IKEA og koster ikke en formue.

Om sommeren er det godt med dagslyset … rigtig godt. Men om vinteren bliver det tidligt mørkt. Jeg har investeret i disse “lygter” med metaldamppærer, som er rigtig godt. De er dyre, men, vurderer jeg, pengene værd.

Henrik SKORÁ

Billedkunstner og forfatter

Det at indrette er naturligvis en meget personlig ting. Man skal finde sin egen måde. Derfor er ovenstående naturligvis kun min mening. Der er helt sikkert mere end én sandhed, når man taler om indretning af atelier. Som med alt andet der har med maleri at gøre, skal man selvfølgelig finde sin egen vej.

ORDEN … uden den bruger man alt for megen tid med at lede efter alt muligt

PLADS … man må have plads

LYS er altafgørende

Kontakt Henrik Skorá og få mere information om malerierne og foredragene

Vil du vide mere?

Henrik Skorá

Gåbense Strandvej 61 G
4840 Nørre Alslev

 +45 21 64 16 39
henrik@skora.dk
www.skora.dk

 

© Henrik Skorá

Nyhedsbrev

Følg mig på: