Gode råd

Pigment: Fransk Ultramarin

Gode råd om akryl – Hvad skal man købe, når man skal i gang?

Jeg giver her nogle mine bedste råd om akryl og de indkøb, jeg mener man med fordel kan gøre, når man vil male med akrylfarver.

Jeg ved jo ikke alt … desværre … så nedenstående er min personlige mening. Jeg fortæller om de ting, der har virket godt for mig, men måske er der omstændigheder, der gør, at andre ting vil fungere bedre for dig. I så fald held og lykke med det. Jeg hører gerne fra dig om dine erfaringer, hvis du har noget at tilføje til denne artikel: Send mig en mail.

Min indgangsvinkel er måske anderledes end din. Jeg lever af at male og at sælge mine billeder. Jeg har malerier til salg flere steder bl.a. her på siden, og når mine kunder betaler relativt mange penge for et af mine maleri, og så skal det også være “i orden”. Det må fx ikke blegne efter at have hængt på en væg i et par år.

Derfor er jeg er nok blevet lidt pernitten mht. kvalitet: Jeg vil have det bedste! Det er både det hurtigste, langt det sjoveste at arbejde med, og det er det, der holder i mange år.

Jeg håber, du vil læse dette blogindlæg og så bruge det, du mener, passer til dig  … husk på, at man skal altid indrette sine indkøb, så de passer til størrelsen af ens tegnebog.

Det er ikke alle mine gode råd om akryl, der er dyre, men som hovedregel vil kvalitet koste. Man får simpelthen mere ud af at male med fx en god og dyr rød farve end med en tilsvarende rød i en billig kvalitet. Det, der giver farven, og det man betaler for, er pigmentet (det er et farvet pulver, der røres op i akrylmasse, som så er det, du trykker ud af tuben). Når tuben, man køber, er billig, er der enten brugt mindre pigment, eller pigmentet er af en billig/dårlig kvalitet.

Selvom man godt kan klare sig med andet end topkvaliteterne, er mit vigtigste råd:
Køb den bedste kvalitet, du har råd til
… det betaler sig 

Lærreder 

Næste gode råd om akryl er helt i tråd med ovenstående: Køb ordentlige lærreder, det kan ikke betale sig andet! De billige slår sig med tiden, lærredstoffet er tyndt og revner let,  eller malingen skaller af med tiden … det er virkelig noget møg.

Det er ikke fedt at spare 50 kr. på et lærred, male på det i 14 dage, lige pludselig at se at rammen har slået sig eller værst af alt lærredet: Lærredet er revnet fordi man er kommet til at ramme det med et eller andet spidst.

Køb god kvalitet og køb nogle stykker, så der er lidt at tage af fx 4 stk. gode bomuldslærreder. Bomuld er ikke det dyreste, men jeg mener faktisk, at det er OK, også selv om det ikke er helt så stærkt (og fint), som det noget dyrere hørlærred.

Hør er stærkere end bomuld og mere holdbart, men som sagt også noget dyrere. Men der er glimrende kvaliteter i bomuld, og hvis man køber nylonforstærkede bomuldslærreder, er de uhyre stærke og revner ikke. Så selv om jeg lige har sagt jeg vil have det bedste så er bomuld OK … køb dem og brug så lidt flere penge fx på farverne

Hvis man vil spare endnu mere på lærrederne, er det igen noget billigere at købe en hel rulle med lærred og selv montere på løse blindrammer … men så meget sparer man altså heller ikke, og det er … udfordrende … især hvis lærrederne er store.

Jeg er ikke helt ung længere,  og jeg synes, at det er besværligt at samle rammerne og montere lærredet selv … især som sagt de lidt større lærreder. Så vendt lidt med det, til du måske får lidt mere gang i produktionen.

Selv køber jeg opspændte lærreder i de størrelser, jeg skal bruge, hos Bogø Design, som i øvrigt ofte har gode tilbud på lærreder. Deres bomuldslærreder er nylonforstærket og af en god kvalitet. Vær opmærksom på, at Bogø Design ikke ligger på Bogø, men i Århus. De laver lærrederne meget hurtigt og sender

Her er et par steder de forhandler udmærkede lærreder: 

Bogø Design 
City Kunstartikler/Stelling
Skinnerup Rammer
Boesner
Jydsk Ramme & Listefabrik

Jeg vil ikke anbefale de meget billige lærreder, som kan købes for ingen penge fx hos Søstrene Grene eller Harald Nyborg (begge firmaer har ellers udmærkede produkter, men deres lærreder er efter min mening ikke så gode).

Er du begynder, vil jeg anbefale dig ikke at male på for små lærreder. Det bliver let lidt indeklemt. Jeg foreslår, at du starter på minimum 50 x 50 cm. Køb fx 2 stk. af dem og 2 stk., som er lidt større fx 60 x 80 cm eller endnu større. Man får noget ”forærende”, når man maler på de lidt større lærreder. Pas dog på, de ikke bliver alt for store.

Du får naturligvis brug for flere lærreder, men vent med at købe dem, til du har prøvet kræfter, med de her nævnte. 

Jeg kan godt selv se det … men der må altså være lidt orden. Det er vildt irriterende, hvis man hele tiden skal lede efter tingene. Jeg bruger mange forskellige pensler, som det ses, og de skal være lette for mig til at finde.

Pensler

Næste gode råd om akryl: køb få, men gode pensler.

Der er et stort slid på penslerne. Køb gode pensler, men vær indstillet på, at de forbruges ret hurtigt. Køb til at starte med i alt 6 stk. i fornuftig kvalitet. Det er vigtigt, at man køber pensler beregnet til akrylfarver, dvs. at hårene skal være syntetiske (mørke) og ikke alt for stive. De hvide/lyse svinebørster kan sådan set godt bruges, men lad være: De er mere velegnede til olie og de slides ret hurtigt, når man bruger dem til akryl. Det er en generel ting, når man maler med akryl, at slidet mod lærredet  “æder” penslerne.

Jeg vil anbefale dig at starte købe nogle små runde og nogle lidt større flade og en stor:

Små runde pensler (fx da Vinci den korte blå eller Galleria, som er lang):
1 stk. nr. 2 (den skal kunne blive syle spids)
1 stk. nr. 4

Mellem størrelse flade pensler (fx da Vinci de lange eller Galleria):
2-3 stk. nr. 6, 8 og 14 (hjørnerne skal stå skarpt når den er våd). Nogen kan godt lide “Kattetunge-” også kaldet Filbert-penslen, som har runde hjørner. Det er ikke en, jeg bruger så meget, men det er lidt en tempeeramentssag, hvordan man maler.

Stor flad pensel .. (en “motler” hedder den)
1 stk. fx Escoda nr. 21

Det er vigtigt, at du har en bred pensel, helst nr. 28 – 35 – eller fx Escoda nr. 21 … eller en billig en fra farvehandleren … dog … pas på den ikke bliver for ”tyk”. Den skal være bred, men flad altså ikke så ”tyk”, som en almindelig malepensel til panelerne og radiatoren derhjemme. Almindelige malerpensler fra farvehandleren er ”tykke”, og beregnet til at kunne holde en masse maling, så man hurtigt er færdig med panelerne. Men de suger meget af den dyre maling i kunstnerkvalitet … den vil man jo gerne have op på lærredet og ikke siddende i penslen. Den brede kan undtagelsesvis godt være af svinehår.

Jeg kan godt lide at arbejde med pensler med kort skaft, men de lange er lige så gode, især til de lidt større billeder, hvor man maler med en større afstand til lærredet.

“Den gode kvalitet er lidt dyrere at købe, men er billigere i længden og … og så er den gode kvalitet langt sjovere at arbejde med“.

Henrik SKORÁ

Billedkunstner og forfatter

Farver

Som du nok har bemærket, er jeg mest til, at man køber den gode kvalitet. Det koster lidt mere, så mine gode råd om akryl, må jeg jo indrømme, er ofte lidt dyre. Farverne er ingen undtagelse, og nu er vi inde ved “sjælen” i maleriet, de er hjertet i det hele: Køb dem så gode, du har råd til. Det er som hovedregel sådan, at jo dyrere farver jo bedre kvalitet. Har du råd, er nedenstående gode. Lad under alle omstændigheder være med at købe de helt billige kinafarver og lignende, det er simpelthen spild af penge, og din tid.

Det, der er inde i tuben eller bøtten, er grundlæggende: akrylmasse og pigment. Akrylmassen er en slags mælkehvid creme, som mister farven og bliver glasklar, når den er tør. (Det er derfor, at akrylfarverne står lidt lysere, når man maler med dem, og at et maleri kommer til at se lidt mørkere ud, når det er tørt … ikke meget, men en lille smule. Akrylmassen “bærer” farven eller pigmentet, som er et fint pulver, der er rørt op i akrylen. Det, der koster, er pigmentet, så jo billigere farver du køber, jo mindre eller dårligere pigment får du. 

Pigment fremstilles i dag på mange forskellige måder, ofte ad kemisk vej. Der er forskel på prisen alt efter, hvordan de produceres, og derfor har top produkterne opdelt sortimentet i serier (fx Schmincke i serie 1 – 4), hvor der er forskel i prisen. Så når Carmin-rød er billigere end Cadmium rød, så er det ikke fordi cadmium pigmentet er bedre. Det er bare dyrere at fremstille.

Hvis man vil spare lidt, kan man med fordel købe jordfarverne i en billigere kvalitet. Pigmentet til disse farver er billigt at fremstille, og derfor er jordfarver i studiekvalitet ofte OK. De mere strålende farver fx røde og gule anvender ret kostbare pigmenter, og derfor er de dyre. Køb dem alligevel. De er det værd: De er lækre at arbejde med, de blejes ikke så let, og de strækker længere.

Endnu et råd: Køb de almindelige kulører, og lad i første omgang være med  at købe de mere ”eksotiske” kulører som fx Potters Pink eller Königs Blau. Bevares … de kan være handy at have, men køb dem senere, når du står og mangler lige den specielle kulør. Du kan også (næsten) altid blande dig frem til de kulører, du gerne vil have. Men vær opmærksom på, at når du blander dig til en kulør, så får den lige en anelse mindre strålekraft, end hvis man køber en ren fabriksfremstillet farve. Bl.a. derfor er der så mange forskellige kulører.

Harald Nyborg har en billig serie, der hedder Schmincke Akademi Acryl Color i 250 ml… den er nogenlunde OK, men det er ret store portioner, man køber.

Mange farvehandlere har et produkt, der hedder Amsterdam, den er OK. Den tidligere meget udbredte serie – Galleria – er også OK og der kommer heletiden nye navne. For ikke så længe siden, kom der fx endnu en, der hedder Maimeri … jeg må med skam melde, at jeg ikke har testet den, men den er sikkert udmærket og på linje med de andre nævnte.

Andre muligheder er serierne, der hedder System 3 (Bogø Design) og Vallejo Acrylic (Stilling tidligere City Kunstartikler i Kbh. eller på nettet). De er også rigtig udmærkede.
Alle ovenstående hedder noget med Studio eller Akademi og er relativt billige farver. Vær  opmærksom på, at når en farve er billig, er det enten fordi, pigmentet ikke er topkvalitet, eller at der ikke er brugt så meget af det til at fremstille farven. Det er pigmentet, der koster … jo dårligere eller mindre pigment, jo billigere er tuben. Derfor, hvis du vil forkæle dig selv, så køb et par af de bedre og lidt dyrere farver, der kaldes noget med Prima, Artist eller Kunstner-kvalitet eller noget helt andet. Man kan nogenlunde regne med, at hvis de er lidt dyre, så er de også gode.

Jeg er selv meget begejstret for det fabrikat, der hedder GOLDEN, det er altid rigtig godt. Jeg er også glad for Schmincke Prima Acrylo, og de fleste af Rembrandts farver er også rigtig gode, men der er en masse produkter, som jeg sikkert ikke kender, der er gode … prøv dig frem.

Nedenfor en liste over farverne, altså de kulører, man efter min mening kan have i sin palette:

  • Sort (man kan evt. blande sig til den ved at blande brun og blå)
  • Titanium hvid (dækkende hvid, gør farverne dækkende eller opakke, som det hedder … køb en ordentlig stor tube, man bruger meget af den)
  • Cadmium rød (varm, dækkende)
  • Crimson rød (kold, transparent)
  • Cadmium gul (varm, dækkende)
  • Citron gul (kold, transparent)
  • Grøn (fx Permanent grøn, Phthalo grøn, Emarald grøn)
  • Ultramarin blå
  • Brændt Umbra
  • Brændt Sienna

Man kan købe sig fattig i farver, og valget af palet er ret personligt. Som tillæg til ovenstående er jeg selv meget begejstret for:

  • Payne’s Gray (en blåsort farve, den bruger jeg meget selv i stedet for sort)
  • Gul okker
  • Indigo blå (Schminke i Primakvalitet ikke den billige fra Harald Nyborg i Akademie kvalitet)
  • Olivengrøn
  • Zap grøn
  • Venetiansk rød eller Indian Red
  • Mixing White (transparent hvid, gør farverne transparente)

 

Tilbehør (skåle m.m.)

  • Staffeli. Jeg bruger et på gulv og et til at stå på et bord. Gulvstaffeliet skal være stabilt og ikke for let, og det skal kunne betjenes med en hånd, så man kan hæve og sænke billedet, uden at slippe penslen i den anden hånd.
  • En stor bøtte eller sylteglas med rent vand til at skylle pensler i (jeg bruger selv en 1 liters plastspand, som man køber yoghurt i).
  • Mange små blandeskåle. De skal være runde, ellers kan man ikke røre rundt i dem … en firkantet er efter min mening ubrugelig. (jeg bruger selv mange små runde glasskåle, som jeg har købt i Søstrene Grene. De er stabelbare, så de kan stå oven i hinanden. På den måde tørrer farverne ikke så hurtigt ud. Desværre har søstrene dem ikke længere), men det er egentlig bare nogle små saltkar af glas.
  • En lille vandforstøver, som er god til at fugte lærredet med og til at dosere det vand, man kommer i sine farver, når man blander dem i skålene.
  • Lille paletkniv + redskab til at røre med (mini piskeris … køb en i Tiger … (jeg har selv hugget en lille en fra min kones køkken).
  • Palet (gerne engangs – af glittet papir … ikke træ … dog kan man bruge en træpalet, hvis man trækker en hvid plastpose over).
  • Stofklude el. håndklæde (køkkenrulle kan også bruges, men er ikke så velegnet).
  • Sæbe (håndsæbe … evt. en specielt beregnet til at rense pensler med).

Dette var mine gode råd om akryl, jeg håber du får glæde af dem.

Jeg vil ønske dig rigtig god fornøjelse med maleriet. Prøv dig frem til du finder det du bedst kan lide at male med.

Læs også mit indlæg om hvordan man indretter et atelier

Læs også mit indlæg om hvordan man får ideer til malerier

Se mine færdige malerier til salg.

KONTAKT 

+45 21 64 16 39

henrik@skora.dk

 

BESØG

Henrik SKORÁ
Atelier & Udstilling:

Gåbense Strandvej 61 G
DK-4840 Nr. Alslev

City
Sankt Nikolaj Vej 15, 1.sal th.
DK-1953 Frederiksberg C

www.skora.dk

FØLG MIG PÅ