Udstilling af malerier

Huskeliste og tanker om udstilling af malerier

BLOG

Gode råd

Gruppeudstilling i Kulturarkaden Vordingborg.

Nedenfor kan du se mine gode råd om udstilling af malerier. Jeg skriver først lidt om de tanker, jeg gør mig op til en maleriudstilling og slutter med en tjekliste. Du kan nedenfor evt. klikke dig frem til det, der interesserer dig, eller du kan gå direkte til min TJEKLISTE.

1. Generelle betragtninger, mest hvis du udstiller for første gang
  – Hvorfor udstiller du?
  – Når andre har en mening om dine billeder

2. Forskellige slags udstillinger
  – Udstilling hjemme hos dig selv
  – Udstilling uden for dit hjem
  – Aftalerne
  – Transport & indpakning
  – Plan
  – Signering af billeder
  – Priser
  – Indpakning til kunden
  – TJEKLISTEN

Hvorfor overhovedet udstille?

Udstilling i Lokomotivværkstedet ART Nordic 2019.

Værktøj er vigtigt under ophængning. Vaterpasset og tommestokken er uundværlige.

Er det din første maleriudstilling?

Inden jeg tager fat på alle de praktiske ting, har jeg lige et par ord til dig, der udstiller for første gang.  

Start med at finde ud af, hvorfor du gerne vil udstille. Hvad er det, du vil have ud af alt besværet, som  er forbundet med en udstilling af malerier? Vil du sælge eller blot vise dine billeder, have lidt sjov og se, hvad der sker, eller vil du måske bane vejen for et fremtidigt samarbejde med nogle bestemte mennesker … eller hvad er dit mål?  

Det er helt klart lettere at lade malerierne blive hængende på væggen derhjemme. Der er en del bøvl forbundet med at udstille malerier eller andre værker … keramik eller hvad som helst.

Efter min mening er der imidlertid en masse gode grunde til deltage i en udstilling af malerier: 

  • Du kan være så heldig, at du sælger noget. Selv om jeg hele tiden har mine malerier udstillet på min webshop – se mine malerier til salg her – stiger chanserne dramatisk for et salg, når dine billeder udstilles i virkeligheden. På den anden side, hvis du udstiller alene for at sælge, vil du ofte blive skuffet.
  • Udvid dit netværk. Du kan næsten ikke undgå at træffe andre kunstnere, interesserede eller ligefrem potentielle kunder og måske endda  folk, der arrangerer udstillinger. Sørg for at få kontaktinfo på så mange som muligt og skriv også gerne, hvilken type de er. Er de fx kunstner, kundeemne, arrangør, kunstforening … osv.
  • Dit navn bliver eksponeret om ikke andre steder så på plakaten. Måske er der en artikel i den lokale avis om udstillingen, måske sendes der invitationer til fernisering af udstillingen. Under alle omstændigheder får du vist flaget og dit navn.
    Benyt også selv lejligheden til at udsende en pressemeddelelse, hvor du fortæller om dig selv og din udstilling. Det er ikke helt sjældent, at lokalaviserne bruger din pressemeddelelse til et indlæg. Husk at vedhæfte et par gode billeder af dig selv og dine billeder.
  • Bliv klogere. Jeg kommer lidt ind på det i næste afsnit, men når man deltager i en udstilling af malerier, får man mulighed for at tale med andre kunstnere eller besøgende. Nogen af dem ser dine billeder for første gang. Hvad synes de om dine billeder? Du får input og gode samtaler til at generere nye ideer.
  • Sidst, men ikke mindst er der muligheden for anerkendelse. Vi vil vel alle sammen gerne have at vide, at det vi gør er godt, at vi er gode eller dygtige. Jeg tror ikke, man kan høre det for meget. Når man udstiller malerier, er der dog klart også en risiko for, at man får det modsatte, mere om det nedenfor, men alle kommentarer både gode og dårlige er bedre end ingen kommentarer.
  • Nyd det. Efter at have arbejdet med billederne i lang tid er det dejligt at vise dem frem for andre mennesker. Det er vel det det går ud på? OK, det sjoveste er at male billederne, men det er næsten lige så sjovt at udstille dem, og hvis ikke det er det, så tænk over, hvad du selv kan gøre for, at det bliver sjovt.

Mange timers arbejde er brugt på at male billederne og forberedelserne med pakning, transport, ophængning m.m. er også ret tidskrævende. Hvis det hele skal give mening i den sidste ende, må man være helt klar på, hvad formålet er. Hvorfor man gør det og efterfølgende vurdere, om man så kom i mål med det. Gør man ikke det, kan man godt løbe lidt sur i det.

Besøgende på en udstilling har en mening om det, du maler

Det er spændende at høre, hvad folk synes om billederne, både når de siger noget pænt, og når de ikke gør det.

Når du arbejder kunstnerisk i et eller andet medie, vil du før eller siden få mulighed for at udstille dine værker. Den mulighed skal du tage, også selvom du ikke føler, at du er helt klar. For hvis man venter, til man er helt klar, til alt er perfekt og i orden, kan man komme til at vente meget længe. Derfor … hvis du får muligheden … så er du klar! 

Den første gang jeg deltog i en udstilling af malerier var spændende, nærmest nervepirrende. Det var grænseoverskridende, at andre mennesker pludselig havde en mening om det, jeg lavede.

Det er en del af ”pakken”. Så snart værket – i mit tilfælde maleriet – har forladt de trygge vægge hjemme i atelieret, er det ”ude” eller ”sat fri”. Oplevelsen af det er ikke længere min alene. Nu har alle ”ret” til deres egen mening om, hvad der foregår i billedet, og om billedet er godt eller skidt. 

Folk, der ser en maleriudstilling, vil have en mening om det, du udstiller. Nogen siger noget, og andre siger ingenting. For det meste er folk positive eller i det mindste høflige, så hvis de siger noget, er det positivt. De siger fx ”Hvor maler du nogle dejlige billeder, Henrik”, og det er jo rart at høre. 

.

Nogle gange er det dog omvendt fx: ”Det siger mig ikke en skid”, ”Det er grimt” eller ”Det ligner en skov efter en atomkrig”, og det kan godt være lidt nedslående at få de negative kommentarer. Man skal derfor være klar til at tage imod lidt af hvert, og hvis ikke man er det, så skal man lade være med at udstille.

Første gang jeg udstillede, havde jeg i overmod inviteret en kendt gallerist, og han var ikke så begejstret: ”Jeg keder mig”, sagde han og foreslog mig, at jeg hellere skulle bruge min tid på at spille klaver, for det havde han hørt, jeg var god til. Jeg var ved at forsvinde ned gennem gulvet dengang. Det var meget nedslående, men – må jeg indrømme her mange år efter – også forfriskende ærligt. Hvis man kan bruge udstillingerne til noget, så er det at finde ud af, hvordan “man ligger” lige nu, og hvilken vej man skal gå … og det er godt, for man bliver klogere. 

 

Gode råd til, hvordan man konstruktivt kan bruge andre menneskers kommentarer … både de gode og de dårlige:

  • Sig tak, uanset hvad folk siger. Folk må jo sige, hvad de vil, og de giver deres kommentarer af mange forskellige grunde, som du ikke kender. Langt de fleste siger ikke noget og går så videre. Det gør jeg tit selv, hvis ikke jeg kender kunstneren. De tavse kan man ikke rigtig bruge til noget, så når nogen siger noget, er det godt, og du får måske noget at vide, som du ikke selv havde tænkt på.
  • Spørg ind til, hvorfor de siger, det de gør. Positive kommentarer er rare, men sjældent dem, du kan bruge til at komme videre. Så gå dem lidt på klingen, fx ”Må jeg spørge dig, hvad det er, du godt kan lide ved billedet?” eller ”Må jeg spørge, hvorfor siger du det?”. Det gør det også lettere at få de negative kommentarer, hvis man får en dialog som fx: ”Hvad er det, du ikke så godt kan lide?” Hvis du er heldig, kan du få noget at tænke over, og i bedste fald komme til at male nogle bedre billeder … og det er jo ikke så tosset.
  • Nogle menneskers mening er vigtigere end andres. Der er forskel på, hvem det er, der siger noget. Find ud af, hvem du taler med, hvis du ikke kender vedkommende i forvejen. Det er bestemt ikke alle, der reelt har noget at sige, som man kan bruge til noget, men husk alligevel at sige ”Tak for dine input”.
  • Under alle omstændigheder: Nyd udstillingen, hav det sjovt, og hvis der er andre udstillere, så se også på deres ting og tal med dem om det. De er i samme situation, som du er.  Find nogen du swinger med, måske er det starten til en ny kunstnersammenslutning, hvor du kan udstille.

 Start med at lave en tidsplan 
for tiden fra nu og frem til udstillingen.
Hvad skal være færdigt hvornår?

Flere slags udstillinger af malerier

I dag er udstilling af malerier blevet en tilbagevendende del af mit virke som billedkunstner. Jeg “pakker” relativt ofte en udstilling, og jeg forsøger derfor at systematisere det hele så meget som muligt, så det i sig selv ikke bliver meget tidskrævende arbejdsopgave.

Selv om det grundlæggende er det samme, der skal ske, er det alligevel lidt forskelligt afhængigt af, hvilken slags udstilling det er.

Udstilling i et vindue.

Åbent hus i eget hjem.

Udstilling i en kunstforening eller et galleri.

De har ikke mindst meget god tid. når du udstiller på egne vægge.

Der er flere former for udstilling af malerier og udstillinger i det hele taget, der stiller lidt forskellige krav. Der er fx:

  • Udstilling hjemme hos dig selv
  • Udstilling uden for dit hjem
    • Udstilling i kunstforeninger
    • Indbudte udstillinger, hvor du deltager som en af flere andre
    • Gruppeudstillinger, hvor du er en del af en gruppe
    • Udstilling i større sammenhæng messer o.l., hvor man køber en stand
    • Kuraterede udstillinger, hvor man indsender sine værker, som så skal gennem en bedømmelse før de udstilles.

Når man laver udstilling hjemme hos sig selv

Det letteste er, at man udstiller sine malerier hjemme hos sig selv. Man laver et ”åbent hus” arrangement. Det er nemt, fordi man har det hele og ikke behøver at pakke alt muligt. Man kan lave kaffe og byde på et lille glas osv. Det svære ved denne type udstilling er at få folk gjort opmærksom på, at arrangementet finder sted. Man kan annoncere, hænge plakater op eller maile nyhedsbreve rundt. Folk dukker ikke op af sig selv.

Når jeg udstiller hjemme, fjerner jeg alle ”ikke-Skorá-billeder”, så alle billeder på væggene er malet af mig. Jeg viser også værker i atelieret, som ikke er helt færdige. Jeg kan godt lide at tale om noget, jeg er i gang med. Dog fjerner jeg alle halvfærdige billeder, som jeg ikke kan sige noget positivt om.

Jeg og ikke mindst min kone rydder op og gør rent. Jeg har masser af visitkort og masser af kaffe og te. Nogle gange har jeg også lidt knas. Hvis det er tilfældet, kan jeg godt lide, at det er pakket ind. Fx Toms Guldkarameller og Riesen, de har papir om, så man ved, der ikke er andres grisede fingre på det, man putter i munden.

Informer dine naboer om, at du holder et arrangement de og de dage.

Masser af kaffe og te er godt. Pas på med alkohol. Man kommer hurtigt til at skåle med mange, folk slår sig ned, og der går måske lidt vinstue i den… koldt vand er også godt.

Gruppeudstillinger er gode, for du træffer andre mennesker end du plejer.

Udstilling uden for dit hjem

Når en udstilling af malerier foregår væk hjemmefra, øges behovet for planlægning.

Jeg gør det, at jeg “starter med slutningen”. Det vil sige, at jeg i detaljer forsøger at forestille mig, hvordan det vil være, når jeg står i situationen: Billederne hænger på væggene, og der kommer folk og ser på billederne. Hvordan er billederne er hængt op, hænger de tæt, flugter de i toppen eller bunden, skal dem jeg taler med have noget med fra mig en prisliste eller et visitkort?

Det er et råd fra den amerikanske erhvervsguru og bestsellerforfatter Stephen Covey’s bog ”7 gode vaner”. Det er en god bog, som jeg vil anbefale alle at læse.  Den har ikke noget med udstilling at gøre, men om det med at få tingene til at lykkes. 

Begynd med slutningen.
Forestil dig, hvordan udstillingen ser ud
… og skriv det ned,  som du “ser”.

Få styr på aftalerne

Når man deltager i noget, andre arrangerer, er det først og fremmest vigtigt, at du har styr på, hvad der er aftalt mellem dig og det sted, forening eller gruppe, der arrangerer udstillingen.

Du skal 100 % vide, hvad der er aftalt, og du skal have det på skrift: tider, periode, ophængning, nedtagning, hænger du selv op, er der hjælp, antal værker, evt. aftale om køb i forbindelse med udstillingen og i givet fald hvilket beløb, der købes for, evt. forsikring, kontaktperson, telefonnumre, parkering i forbindelse med aflæsning, er der en vogn til at køre billederne på, arrangeres en fernisering, og skal du sige noget osv. osv 

Hvis ikke udstillingsstedet kan eller vil give mig en kontrakt, sådan er det nogle steder,  så skriver jeg selv alle aftalepunkter ned i en mail og sender til min kontaktperson. Det gør dit liv meget lettere at afklare uoverensstemmelser omkring aftaler i god tid inden udstillingen.

Transport og indpakning

Det er en god ide at bruge lidt tid på at pakke billederne ordentligt ind. De skulle helst komme frem og tilbage uden skader. 

Jeg anvender selv nogle billige tæpper, som kaldes heste- eller hundetæpper. De fås i Jysk Sengetøj i to forskellige størrelser til en billig penge. Det er godt at have mange af dem (4-5 af hver slags). Jeg har også nogle store, tynde vattæpper, som jeg har købt billigt engang i Netto, tror jeg, på tilbud. De tæpper, du bruger til billeder, skal ikke bruges til andet end det. De skal ikke med på skovtur, og hunden skal ikke ligge i det.

Jeg har mange remme til at spænde billederne sammen. Jeg har set, at man kan købe remme nogenlunde billigt i Harald Nyborg. Jeg har nogle, der er 2m og 4 m lange. Det er godt at bruge nogle der passer i længden, så man ikke har lange remme hængende efter sig, når man bærer billederne.

Nogen syr fine poser i forskellige størrelser, og andre har relativt dyre (og tunge) transportkasser i træ. Glem det med trækasserne i første omgang, og gør det så fleksibelt som muligt. Tænk på at beskytte både lærreder og rammerne, for selv om det vigtigste er lærredet, så kan det være vanskeligt at sælge rammen til sin fulde pris eller i det hele taget, hvis den har fået et hak.

Jeg sætter beskyttelseshjørner på alle rammerne både de store og de små. De kan fås flere steder. Jeg køber mine hos Bogø Design.

Når billederne ikke er store, lægger jeg bare et stykke bølgepap mellem billederne, og så spænder jeg dem sammen med en rem. (#billede). Er billederne større, bruger jeg tæpperne og spænder dem sammen, så billedsiderne vender ind mod hinanden. Jo større billederne er, jo mere uhåndterlige bliver de, og – ikke mindst – de bliver tunge, så lad være med at spænde for mange sammen.

Det er lidt mere besværligt at udstille billeder, der er i glas og ramme, men det kan naturligvis lade sig gøre, bare man emballerer ordentligt. Men jeg prøver for det meste at undgå at sende/transportere glas. Ikea har rammer med en klar plast foran billederne. Plast er ikke så klart som glas, men det går ikke i stykker.

Her er bilen pakket med en udstilling på ca. 25 billeder.

Transport

For det meste transporterer jeg selv mine billeder rundt til udstillinger. Jeg maler næsten ikke billeder, der er større end, at de kan ligge i min bil. En virkelig kedelig begrænsning, for mine billeder kan ikke være større end max 110 x 160 cm.

Når billederne så undertiden er større, må jeg låne en trailer eller transportvogn. (Man kan også låne en trailer gratis hos Silvan). 

Jeg pakker de mindste billeder nederst, så de store kan ligge frit ovenpå. De store er mest følsomme for slag og tryk. Jeg pakker fx som vist på billedet#

Nogle udstillingssteder stiller en ”trækvogn” til rådighed, så man kan transportere billederne fra bilen til der, hvor de skal hænge. Det er en stor hjælp. Er der ikke sådan en vogn, har jeg selv en lille sammenklappelig sækkevogn med. Jeg tror, man kan købe sådan en hos Harald Nyborg for få hundrede kroner. Det er vigtigt, at den kan klappes sammen og blive helt flad.

De store lærreder er de mest ømfindtlige. Derfor lægger jeg dem øverst på “bunken”.

Læsning af bilen

Jeg læsser de små og mellemstore billeder først, så de ligger i bunden af bilen. De store lærreder er mest følsomme for tryk og buler, så de ligger mere eller mindre løst øverst. Skulle der ske det, at der kom en trykbule i et lærred, fordi lasten har forskubbet sig under kørslen (det sker ret ofte), kan du sprøjte lidt vand på bagsiden af lærredet bag bulen, så det bliver relativt fugtigt. Når det tørrer, trækker det bulen tilbage.

Parkering 

Det med parkering er blevet sværere at håndtere, og jeg har gennem tiderne fået flere p-bøder … og de penge er rigtig ærgerlige. Så spørg: ”Hvor kan jeg holde, mens jeg læsser af, og hvor kan jeg holde, mens jeg hænger op?” Mange gange har arrangørerne en løsning på dette problem, så få styr på det, inden du ankommer med alle billederne.

 

Planlæg din udstilling og tegn en plan

Så nu står du der med alle billederne.

Hvis det er muligt, så se stedet inden udstillingen evt. bare på fotos. Det bedste er, hvis du kan få en grundplan med vægstørrelser og antal lokaler osv.

Det er godt at have en plan for hvilke billeder, der skal hænge hvor, hvordan billederne skal fordeles over væggene og …meget vigtigt … en tidsplan: Hvornår kan du komme ind? Hvor længe gætter du på, det tager at hænge op osv.? Husk, at det tager altid længere tid at hænge op, end man regner med.

Man skal naturligvis sætte udstillingen sammen, så billederne klæder hinanden. Det kan være et ret stort, men meget også vigtigt arbejde. Så brug lidt af tiden på det, inden du skal hænge billederne op. Det kan være en god ide at samle grupper af billeder med samme tema eller af samme størrelse. Man kan også sætte billeder sammen med samme farveholdning eller komposition. Det er lidt smag og behag, men det er rart, at der er en linje i ophængningen, så man kan se, at billederne ikke bare er kastet tilfældigt op på væggen.

 

Signering af billederne

Det er her lidt forskelligt, hvad man synes. Nogle mener, at signaturen skal stå på forsiden, andre mener bagsiden. Der er ikke noget rigtigt eller forkert. Personligt signerer jeg på bagsiden, men hvis en køber gerne vil have en signatur på forsiden, så kan det godt lade sig gøre.

Jeg medbringer derfor altid har en lille pensel og lidt maling til at signere billeder. 

 

Udstillingskatalog og priser

En udstilling af malerier må efter min mening altid suppleres af en prisliste, og hvis man gør lidt ud af den, vil folk tage den med sig og måske efterfølgende bruge den til at se billederne igen. Ofte udstiller jeg 20 – 30 billeder, og det er en god ide at have numre på billederne, der henviser til de samme numre på prislisten. De små numre kan man godt skrive selv på små klistermærker, men jeg køber fortrykte etiketter til dette formål.

Hvis jeg har tid, opsætter jeg prislisten sådan, at der er små fotos af malerierne sammen med priserne. Det giver en god oversigt, synes jeg, men mindre kan også gøre det. Det er helt almindeligt at man bare udfærdiger et A4 ark med nummer, titel, størrelse og pris.

Prisskilte. I stedet for prislisten eller som supplement til den, bruger jeg undertiden små papskilte ved billedet. De sættes fast på væggen med det såkaldte ”abesnot”, som kan købes i boghandelen.

Information på skiltene kan være:

  • Pris (i DKK. Udstilles i galleri eller lignende også i Euro)
  • Titel
  • Størrelse
  • Medie fx ”Olie på lærred” eller ”Akryl på papir”
  • Kontaktinfo.
    Selv om du er tilstede i hele udstillingsperioden, er det praktisk at medtage enten dit telefonnummer, din email-adresse og måske din hjemmesideadresse.

Hvis man gør lidt ud af prislisten, vil den måske blive gemt. Prislisten skal naturligvis indeholde din kontaktinfo.

Indpakning

Hvis du er på en stand eller sælger fra en udstilling, – hvordan får kunden så maleriet? Det er efter min mening ikke så fedt, at køberen bare går afsted med billedet under armen. Så hvis det kan undgås, gør jeg det, men det kan jeg ikke altid fx hvis jeg sælger til en kunstforening efter at have udstillet der, så lader jeg de solgte billeder blive hængende/stående på stedet.

På andre udstillinger er det rent praktisk besværligt at have indpakning til store billeder. Jeg har dog altid wrap til rammen og plasthjørner, så man i det mindste beskytter rammen mod stød og ridser. Rent salgspsykologisk giver det køberen en oplevelse af i det mindste en vis service. Står man i en forretning eller et galleri, er der lidt højere forventninger til indpakning, men det er stadig svært at få pakket et stort billede ordentligt ind. Ofte tilbyder jeg at levere store malerier hos kunden. Så ser jeg også, hvor det kommer til at hænge, og det kan jeg meget godt lide.

Belysning af malerierne

Henrik SKORÁ

Billedkunstner og foredragsholder

Oplevelsen af dine billeder afhænger 100% af  det lys, der falder på dem. Det er et ret stort emne, som jeg kun flygtigt vil behandle her. Jeg har skrevet lidt om lys i mit indlæg om Indretning af atelier, men det er noget andet i forbindelse med udstilling, hvor du typisk ikke har kontrol over, hvilken belysning der er tilgængelig på stedet.

Udstiller du fx i en kunstforening, vil stedet næsten altid være en privat eller offentlig virksomhed, og der er tingene, som de nu engang er.

Udstilling af malerier på en messe, som vist på billedet herover, giver dig mere kontrol og mulighed for at tilkøbe flere spots. Det afhænger naturligvis af, hvor meget lys der er i forvejen.

Hvis du er afhængig af dagslys, så vær opmærksom på, at i vintermånederne er det mørkt udenfor allerede kl. 16.

Tjekliste for udstilling af malerier

  Udstillingens data    
    Adresse  
    Kontaktperson Navn, mobil- eller lokalnummer
    Dato og tidspunkt for ophængning  
    Dato og tidspunkt for nedtagning  
    Hjælp. Er du alene eller får du hjælp?
    Ophængning – tid Hvis du selv hænger op, så oplys stedet, hvor længe du regner med, at ophængningen tager
   

Parkering, mens du læsser af og på

 

Man kan tit holde tæt på i en kort periode, mens man læsser af og på. Typisk ved ”Vareindlevering”.
   

Parkering, mens du hænger udstillingen op

 

Længere parkering. Det tager gerne et par timer at hænge op og en time at tage ned.
  Marketing    
    Nyhedsbrev: En måned inden udstillingen udsendes info til din mailingliste

Datoer, åbningstider, adresse, hvor folk kan parkere, evt. oplysning om offentlig trafik

 

    Din hjemmesid opdateres med info  
    Pressemeddelelse – altid med foto Mail til til alle lokale medier.
    Nyhedsbrev – altid med foto Mail til mailingliste.
    To uger før sendes invitationer til fernisering Send invitationer til alle du gerne vil se. Der er lidt VIP over at blive inviteret.
    Link til din hjemmeside og diverse sociale medier Alt, hvad du udsender, skal indeholde link.
    Folder Lav en folder med lidt tekst om dig selv og fotos af dine værker.
  Indpakning – transport    
    Hundetæpper / vattæpper  
    Bølgepap Til at lægge mellem små billeder
    Remme Til sammenspænding af billederne.
    Beskyttelseshjørner  
    Skumstykker Evt. noget ”flamenco”, til at lægge mellem ”lagene”.
  Ophængning    
    Øskner og snor i alle billeder.  
   

Ophængningssystem?

 

Undersøg hvilket system stedet har. Er der et skinnesystem (galleriskinner), bare et søm i væggen eller hvad er?
    Snor m.m. Hvis jeg er i tvivl om ophængning, har jeg rigeligt med snor og ”s-kroge” med.
    Tang til spænding af kroge Du bliver hurtigt træt og øm i fingrene, så en tang er meget praktisk.
    Lille handy stige Der er virkelig praktisk, at du har din egen stige. (Husk navn på).
  Titel og signatur Alle billeder  
    Lille pensel og maling til at signere billeder  
  Priser    
    Prisliste  
    Numre til at sætte på billederne. Klistermærker
    Prisskilte Skriv: Pris, titel, størrelse og medie: Fx ”Olie på lærred”.
    Kontaktinfo på prisliste Medtag dit telefonnummer eller din mail-adresse.
    Mobil Pay Jeg har telefonnummer på lamineret A4 ark.
  Diverse    
    Visitkort  
    Kvitteringsblok  
    Kuglepenne, spritpenne  
    Prisskilte  
    Abesnot Til fx prisskilte. Køb den hvide, ikke den grønne.
    Kroge og snor til ophængning hvis du udstiller på ”messevægge”  
    Stol (hvis man selv skal være tilstede på en stand)  
    Vand  
    Ga-Jol eller tilsvarende. Dårlig ånde er også dårlig marketing.
    Gode sko … og evt. et par skiftesko.
    Indpakning af billeder: Wrap, bobleplast og tape. Hvis du har plads.
  Værktøj   Hellere for meget end for lidt.
    Målebånd/tommestok  
    Vaterpas Billederne skal hænge lige, og et vaterpas sparer dig for mange ture op og ned af stigen.
    Saks  
    Hammer  
    Søm  

 

Galleri Claus C i St. Kongensgade. Et fornemt sted at udstille med smukke lokaler og orden i sagerne

Her klargøring af min stand på kunstmessen ART Nordic, Nordens største af sin art. Masser af besøgende, mange udstillerkollegaer, meget at holde styr på. Den form for udstilling er nok den mest krævende både fysisk og mentalt. Man har mange bolde i luften … og det er pokkers dyrt.

Et åbent-hus-arrangement er et mere ydmygt med meget personligt udstillingssted.

 

Vil du vide mere?

 

 

Kontakt Henrik Skorá
Information om malerier & foredrag

 

Henrik SKORÁ

Hasselvej 15 st. tv.
DK-2830 Virum

Atelier & udstilling:
Gåbense Strandvej 61 G
DK-4840 Nr. Alslev

+45 21 64 16 39
henrik@skora.dk
www.skora.dk

© Henrik Skorá

 

MODTAG NYHEDSBREV

 

Følg Henrik SKORÁ på: