Maleprocessen er vi to om – mig og mit maleri

At udvikle maleprocessen er helt afgørende

Maleprocessen … er der noget bedre?

Jeg føler mig utrolig priviligeret, fordi jeg hver dag har mulighed for at stille mig foran mit staffeli og male mine malerier. Selve maleprocessen fascinerer mig, og jeg elsker, når jeg er midt i den. Sådan har det været længe, og det er bestemt ikke blevet mindre interessant med årene.

Alle har vi tegnet og malet på et tidspunkt i vores liv, nogen af os er holdt op, men vi synes alle noget om de billeder, vi maler og ser på.

Jeg kan arbejde med et maleri i meget lang tid, og maleprocessen kan tankemæssigt både føre mig vidt omkring i verden og i mit eget sind. Nogle gange er processen kort og andre gange strækker den sig over flere år. Det er både anstrengende, spændende, udfordrende og lærerigt, og jeg forsøger hver dag at rykke mig selv en lille smule i den retning, jeg gerne vil.

Når jeg bliver spurgt om, hvorfra jeg får inspiration til at male mine billeder, svarer jeg ofte, at betydningen af inspiration er overdrevet, og at det under ingen omstændigheder er noget man ”får”… det er noget, man skal arbejde sig frem til.

Der er naturligvis et eller andet, der gør, at et maleri kommer til at se ud, som det gør, men hvad det så end er, så skabes det i maleprocessen, som foregår mellem mig og maleriet. Vi er på en måde to om det. Det er mig, der bestemmer det meste. Men værket har på forunderlig vis en selvstændig ”vilje”, der i stor udstrækning præger billedet, enten fordi vi har samarbejdet, eller fordi jeg måske har villet noget andet end billedet.

Det er som regel en god ide at samarbejde, og sådan er det også med et maleri.

De største inspirationskilder er klart musikken og naturen. Jeg hører ofte musik, når jeg arbejder. Det speeder maleprocessen op. Musikken kan noget med at røre ved følelser og skabe stemninger, som påvirker og inspirerer mig. På sammen måde kan naturen omkring mig starte noget i mig. Nogle gange er det noget ret konkret, jeg kan ligefrem få et “syn” af et helt færdigt billede, andre gange er det bare en anelse eller en fornemmelse, som jeg så skal finde ind til under processen.

Det er i selve maleprocessen, når jeg står foran maleriet med pensler og farver, at der rigtig sker noget. Det, at male et billede, der giver et nuanceret følelsesmæssigt udtryk og måske endda giver mening på flere måder, er noget af det mest pirrende og interessante, jeg kan forestille mig. Derfor elsker jeg maleprocessen.